درباره ما 19 views
آخرین بروزرسانی : سه شنبه، ۲۹ آبان ، ۱۴۰۳
نیروگاه سیکل ترکیبی شهید سپهبد قاسم سلیمانی کرمان
تاریخچه و اهداف :
به منظور توسعه شبکه تولید برق کشور بالاخص تامین و تثبیت ولتاژ شبکه جنوب شرق در اواخر دهه هفتاد ، مطالعاتی از طرف وزارت نیرو انجام و بر اساس آن طرح احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی با ۸ واحد گازی به ظرفیت نامی هر واحد ۱۵۹ مگاوات به مرکزیت ثقل کرمان مورد تصویب قرار گرفت. به این ترتیب فاز اول طرح نیروگاه که شامل احداث ۸ واحد گاز با ظرفیت کل ۱۲۷۲ مگاوات بوده است عملا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و از طریق انعقاد قرار داد سازمان توسعه برق ایران با شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران ( مپنا ) و مشارکت شریک خارجی آن یعنی شرکت آنسالدو ایتالیا به عنوان بخشی از پروژه ۳۰ توربین ، احداث و اولین واحد آن درتاریخ ۱۶/۴/۱۳۸۰ و آخرین واحد نیز در تاریخ ۲۹/۹/۱۳۸۱ به بهره برداری رسیده است .در کار احداث مستحدثات بخش گاز نیروگاه از ظرفیت های پیمانکاری داخلی در سطح وسیعی به منظور توسعه فن آوری نیروگاه سازی بهره گرفته شده است . توربینهای گازی این نیروگاه مدل V94.2 ساخت شرکت زیمنس آلمان است ، که شرکت آنسالدوی ایتالیا تحت لیسانس شرکت مذکور آن را به ایران فروخته است. در ادامه، بخش بخار نیروگاه مشتمل بر ۴ واحد ۱۶۰ مگاواتی در سال های ۸۶ و ۷۸ به بهره برداری رسید.
مشخصات کلی نیروگاه :
نیروگاه فوق درکیلومتر۲۰ اتوبان کرمان ، رفسنجان ، در زمینی به مساحت ۱۲۰ هکتار بنا گردیده که بخش گاز آن چنانچه گفته شد مشتمل بر ۸ واحد گاز و بخش بخار آن نیز دارای ۴ واحد با ظرفیت اسمی هر واحد ۱۶۰ مگاوات بوده که عملیات احداث آن از ۱/۱۰/۸۳ آغاز شده است و اولین واحد آن نیز در تاریخ ۲۸/۱۲/۸۶ و آخرین واحد آن در تاریخ ۲۲/۱۲/۸۷ وارد مدار شد که در مجموع با بهره گیری کامل از تاسیسات بخش بخار ظرفیت نامی این نیروگاه به رقمی بالغ بر ۱۹۱۲ مگاوات رسید و بعدها با انجام عملیات ارتقاء روی واحدهای گازی و نصب سیستم مدیا روی ۸ واحد گازی ظرفیت کل نیروگاه به رقمی بالغ بر ۲۰۰۰ مگاوات افزایش یافت که از این حیث یکی از چند نیروگاه بزرگ کشور است .
سوخت اصلی نیروگاه ،گاز طبیعی بوده و سوخت دوم آن گازوئیل است که به کمک خطوط لوله به نیروگاه منتقل و در مخازن فلزی ۲۰ میلیون لیتری و در مخزن بتنی ۶۰ میلیون لیتری ذخیره و مورد استفاده قرار می گیرد . هزینه احداث بخش گاز نیروگاه حدود ۳۰۰ میلیون یورو بوده و در جهت راه اندازی بخش بخار آن نزدیک به دو برابر میزان مذکور هزینه شده است . میزان مصرف سوخت گاز و گازوئیل نیروگاه به ازای هر مگاوات ساعت تولید انرژی الکتریکی در حالت سیکل باز به ترتیب معادل ۳۳۰ متر مکعب گاز و ۳۳۰ لیتر گازوئیل و در حالت سیکل ترکیبی بطور متوسط ۲۲۳ متر مکعب گاز یا ۲۲۳ لیتر گازوئیل می باشد.
پستهای نیروگاه :
جهت انتقال انرژی تولیدی در واحد های نیروگاه دو پست نیروگاهی احداث شده است. سطح ولتاژ پست در بخش گاز ۲۳۰ کیلو ولت و در بخش بخار ۴۰۰ کیلو ولت می باشد. پست ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه دارای ۱۹ فیدر (۹ فیدر خط ، ۹ فیدر نیروگاه و ۱ فیدرکوپلاژ ) و از نوع باسپار دوبل است . پست ۴۰۰ کیلو ولت نیروگاه نیز دارای ۱۰ فیدر شامل ۳ فیدر خط ، ۴ فیدر نیروگاه و ۱ فیدر کوپلاژ و ۲ فیدر ارتباطی با پست ۲۳۰ کیلو ولت می باشد .
سیکل ترکیبی چیست :
چنانچه در بلوک دیاگرام مشخص شده است هر توربین گاز V94.2 متشکل از دو محفظه احتراق است که در طرفین توربین نصب هستند و سوخت ( گاز و یا گازوئیل ) پس از ورود به آنها ، همراه با عملکرد سیستم جرقه زن مشتعل شده و با هوایی که از سمت فیلترهای ورودی وارد کمپرسور شده و پس از فشرده شدن از آن خارج می شود وارد ناحیه محفظه احتراق شده ، محترق می گردد و گازی با درجه حرارت حدود ۱۰۶۰ درجه سانتی گراد تولید می نماید . گاز مذکور وارد توربین گاز شده و سبب گردش توربین و در نتیجه محور ژنراتور گردیده و تولید برق می کند . محصول خروجی از توربین گاز ، دودی است با درجه حرارت حدود ۵۵۰ درجه سانتی گراد که به عنوان تلفات حرارتی از طریق دودکش وارد جو می شود و به این ترتیب توربین گاز در بهترین شرایط بهره برداری حدود ۳۳ درصد راندمان دارد . به بیان دیگر ۶۷ درصد دیگر به عنوان تلفات حرارتی محسوب و فاقد کارائی می باشد . ایده سیکل ترکیبی در واقع بازیافت مجدد از بخش ۶۷ درصد یاد شده است . به این ترتیب که در بخش خروجی اگزوز هر توربین گاز با نصب دریچه های کنترل شونده ، گاز داغ فوق را به قسمت دیگ بخار هدایت ، تا آب موجود در آن به بخار سوپرهیت ( بخار خیلی داغ و خشک ) با درجه حرارت حدود ۵۳۰ درجه سانتی گراد تبدیل و به همراه بخار خروجی از بویلر دوم جهت استفاده در یک توربین بخار بکار گرفته شود .به این ترتیب در بخش دیگ بخار چون از حرارت خروجی توربین گاز جهت گرمایش استفاده می شود ، راندمان در کلّ ، افزایش یافته ، و به رقمی معادل ۴۷ در صد می رسد. این بخار پس از انجام کار در توربین بخار ، اُفت درجه حرارت پیدا کرده و دمای آن به رقمی حدود ۶۰ درجه می رسد و دراینجا نیز به منظور استفاده مجدد از آن ، بخار فوق توسط سیستم خنک کن ( در نیروگاه شهید سلیمانی به کمک فن های هوایی پر قدرت ) سرد و تبدیل به آب شده و جهت استفاده مجدد پس از انجام عملیات تصفیه بین راهی ، وارد تانک تغذیه می گردد ، تا دوباره وارد دیگ بخار گشته و تبدیل به بخار سوپرهیت شود .این چرخه را سیکل ترکیبی گویند که نیروگاه شهید سلیمانی یکی از بزرگترین نیروگاه های نوع فوق در سطح کشور محسوب می شود.آب مورد نیاز این نیروگاه از طریق چند حلقه چاه حفر شده در دشت چوپار ، تامین و به کمک خط لوله به استخر آب خام نیروگاه به ظرفیت۳۲۰۰ متر مکعب وارد و ذخیره می شود تا پس از انجام عملیات تصفیه ، مورد استفاده بویلرهای نیروگاه قرار گیرد ، ظرفیت اسمی آب دهی چاه های مذکور حدود ۸۰ لیتر در ثانیه است .
توانمندی های فنی مهندسی :
- نظارت بر اورهال واحدهای گازی۲
- کالیبراسیون انواع اینسترومنت
- راه اندازی و کامیشنینگ واحدهای گازی ۲
- نظارت بر تعمیرات LTE و طرح هایUpgrade
- راه اندازی وکامیشنینگ واحدهای بخار و بویلرهای بازیاب
- توانایی ساخت تعدادی از قطعات نیروگاهی( ساخت داخل)
- بهره برداری و راه اندازی واحدهای سیکل ترکیبی
- بهره برداری و راه اندازی تجهیزات و تاسیسات جانبی نیروگاه
- بهره برداری و راه اندازی تجهیزات شبکه به صورت جزیره ای
- عیب یابی توربین های۲
- قابلیت پیاده سازی و مشاوره سیستم های مدیریت کیفیت و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت MIS
- تعمیرات روتین واحدهای گازی ۲و واحدهای بخار سیکل ترکیبی
- تعمیرات اساسی واحدهای گازی۲
- ارائه مشاوره فنی و سوپروایزری واحدهای گازی ۲ و واحدهای سیکل ترکیبی
- ارائه مشاوره در زمینه CM
- راه اندازی،کامیشنینگ و بهره برداری از پستهای فشارقوی (۲۳۰-۴۰۰)KV
- همچنین این شرکت آمادگی خدمات متعدد در زمینه های زیر را دارا می باشد: مشاوره مالی ، انبارداری و حسابداری ، کارگزینی و بازرگانی ( تدارکات و ترخیص کالا )
- ارائه خدمات آموزشی در زمینه های فنی و اداری
ویژگی های شاخص نیروگاه شهید سلیمانی کرمان :
الف ) تجهیزات اتوماتیک نیروگاه :
این نیروگاه در نوع خود یکی از نیروگاه های اتوماتیک و مدرن کشور با قابلیت کارایی و دسترسی بالاست و طبعا با توجه به مورد فوق و حجم تجهیزات اتوماسیون بکار رفته ، نیروی انسانی مربوطه باید از تخصص و تجربه قابل قبول برخوردار باشد تا بتواند متناسب با نیازهای فن آوری های نوین از آن بهره برداری نمایند.
ب ) سرعت قرارگیری در شبکه :
توربین های گازی این نیروگاه در شرایط سرد حداکثر ظرف ۵ دقیقه و در شرایط گرم حداکثر بین یک تا سه ساعت قادر هستند استارت شده و به شبکه متصل گردند و این موضوع با توجه به ویژگیهای شبکه کشور ما و نیاز های بالقوه ای که بعضا به صورت لحظه ای بالاخص در ساعات حداکثر مصرف برق اتفاق می افتد حائز اهمیت است .
ج ) استفاده از سوخت مختلط :
بکار گیری سوخت مختلط نیز یکی دیگر از شاخصهای نیروگاه کرمان است به طوری که در صورت کمبود هر یک از سوخت های گاز یا گازوئیل می توان با استفاده از سوخت دوم کسری سوخت دیگر را به راحتی جبران کرد.
د ) کنترل آلاینده های زیست محیطی :
این نیروگاه در نوع خود یکی از سالم ترین نیروگاه های مورد استفاده دنیا در جهت موضوع مورد بحث است . استفاده از مشعل پرمیکس با شعله آبی که توام با احتراق کامل است ، سبب می گردد گاز های NOX و گلخانه ای کاهش یافته و آلاینده های محیط زیست ناشی از موضوع فوق به کمترین حد خود تقلیل یابد.
ه ) استفاده از بویلر مشعل دار :
با توجه به اینکه میزان تولیدی توربین های گاز تابع دما و فشار هوای محیط می باشد جهت جلوگیری از افت تولید واحد های بخار در فصل تابستان در نیروگاه کرمان از بویلرهای مشعل دار استفاده شده است، این مشعل ها در زمان مقتضی، مورد استفاده قرار گرفته و از اُفت توان تولیدی واحد های بخار جلوگیری می نمایند.
تولید نور در قلب کویر
آنان که تاریخ اقوام ایران مربوطه به ازمنه دور را مطالعه کردهاند نیک میدادند چگونه اجداد ما در این سرزمین کهن زیسته و با محرومیت و گاه مظلومیت آن ساخته و خو کرده تا این گنجینه کهن را بدون کم و کاست به ما برسانند. کویر که به ظاهر وحشت و فرار را تداعی میکند در باطن پر رمز و راز و مهربان و مظلوم است و میدانید و میدانیم، نور در تاریکی چه معنا و مفهومی دارد.
امروزه گروهی از تلاشگران صنعت برق کشور به دور از امکانات شهر و نعم آن در غبار گرمای سوزان کویر، اسیر عطوفت آن شده و عاشقانه به تولید نور مشغولند، پاسداشت این عشق مقدس، مصرف بهینه و کور کردن شعله لامپهای اضافی است، باشد که با این عمل شایسته دست به دست هم داده تا نور در دل این کویر عطشناک همچنان جاودان بماند و هیچ وقت وحشت و فرار را در اذهان تداعی ننماید.